De vraag van een willekeurige collega of huisgenoot aan jou om je pen even te mogen gebruiken is een van de redenen waarom de pen een heel populair artikel is om weg te geven als relatiegeschenk of te gebruiken als promotieartikel. Bijna iedereen schrijft en met een pen kun je gemakkelijk heel veel mensen bereiken om de naam van je bedrijf onder de aandacht te brengen. Producenten van pennen beamen dat de pennen het erg goed blijven doen als promotieartikel. Behalve dat het bereik erg groot is omdat iedereen weleens schrijft, is het licht, makkelijk mee te nemen en een permanent tastbaar aandenken. Tenminste, als je de pennen laat bedrukken met de naam en eventueel het logo van je bedrijf. Dit kan het bedrukken van bestaande pennen zijn of het kan een pen zijn die geheel en al is gemaakt voor het bedrijf. Er zijn aloude exemplaren van Heinz pennen die momenteel ware verzamelobjecten zijn.
Mooie sier maken met pennen, kan dat echt nog?
Marketeers die zich bezighouden met promoties en de fabrikanten van pennen blijven zoeken om zich te kunnen blijven onderscheiden. Juist omdat de pen zo overal aanwezig is, wil je je relaties iets unieks geven. Dit kun je doen door te gaan voor een apart design of een pen met meerdere functionaliteiten. Er zijn bijvoorbeeld platte pennen die opvallen door het design en handig aan notitieblokken kunnen worden geklikt. En er zijn pennen die tevens USB-stick, powerbank en meetlat zijn. Hoe je je pennen bedrukt is helemaal afhankelijk van het doel van je promotieactie. Zo kun je je relaties en prospects een simpele pen geven met je naam en logo om je naamsbekendheid te vergroten. Je kunt ook kiezen voor een aanpak waarbij je met je promotionele actie bij een kleiner publiek een meer blijvende indruk maakt. Dit kan door een kwaliteitspen of bijvoorbeeld een multifunctionele pen te laten bedrukken met je naam, logo en eventuele foto’s of zeefdrukken. Door de mogelijkheden en innovaties zal de pen met persoonlijke opdruk een relatiegeschenk van grote waarde blijven.