Magazijnmanagement is een belangrijke schakel in de logistieke wereld. Door de COVID-19 periode hebben er veel veranderingen plaatsgevonden als het gaat om supply chain. Door de nóg snelle groeiende e-commerce wereld, heeft het geleidt tot verschillende lessen en blijvende veranderingen voor de online bedrijven.
De groei van de online wereld
Door de pandemie heeft de, toch al, exploderende e-commerce wereld de online verkopen nog belangrijker gemaakt. De populariteit was er natuurlijk al, maar door COVID-19 heeft er een nóg snellere groei plaatsgevonden in het gemak van online winkelen. Er zijn namelijk andere winkelgewoontes ontstaan en het is gemakkelijker dan ooit om een online bestelling te plaatsen. Het gemak, het ruime aanbod en besparingen hebben het online winkelen flink gestimuleerd. Als magazijnbeheerder in de afgelopen periode zijn er blijvende veranderingen op te merken, waar diverse lessen uitgetrokken kunnen worden.
Een flexibele supply chain
Bedrijven hebben in de pandemie periode gemerkt dat flexibel en snel kunnen schakelen van essentieel belang is. Magazijnen moeten snel kunnen reageren op veranderingen in de vraag en kunnen schakelen op eventuele hinder in de levering van de leveranciers. De les die hieruit is getrokken, is dat alternatieve leveranciers, in geval van hinder, noodzakelijk zijn. Daarnaast kiezen bedrijven in het post-COVID-19 tijdperk voor verschillende opslaglocaties, om risico’s te kunnen spreiden. Extreme flexibiliteit in de supply chain processen staat centraal.
Digitalisering en automatiseringen
Om flexibel te blijven in onzekere tijden, hebben bedrijven gemerkt dat digitalisering en automatisering cruciaal is. Professionele systemen voor voorraadbeheer, geautomatiseerde orderverwerkingen en robotica in magazijnen worden steeds meer geïmplementeerd om de efficiëntie te vergroten. Daarnaast worden bedrijven zo ook minder afhankelijk van menselijke arbeid, wat in de COVID-19 periode een noodzaak was.
Geavanceerde software voor meer inzicht in de gegevens
Veel bedrijven zijn zich bewust geworden van het belang van het hebben van de juiste voorraadniveaus. Het vinden van het juiste evenwicht tussen het vermijden van tekorten en zo min mogelijk voorraad is erg belangrijk geworden.
Geavanceerde software kan een oplossing zijn en er kunnen algoritmen en data-analyses gebruikt worden om nauwkeurige prognoses te maken en voorraden op een meer strategische manier te beheren. Ontdek hoe een WMS je kan helpen om meer inzicht te krijgen in voorraadbeheer, maar ook in orderstromen en verzendingen. Het kan het gehele supply chain in kaart brengen en zorgen voor real-time inzichten.
Het belang van deze gegevens in magazijnbeheer is toegenomen en steeds meer bedrijven investeren in deze systemen. Real-time data helpt om snelle en onderbouwde beslissingen te nemen op basis van actuele informatie.
Het belang van duurzaamheid
De Nederlandse samenleving hecht steeds meer waarde aan duurzaamheid. Ook bij het plaatsen van een online bestelling, wordt hier vanuit de consument waarde aangehecht. Bedrijven richten zich steeds meer op het duurzame aspect en verminderen ze hun ecologische voetafdruk in de processen. Er is een groeiende erkenning dat duurzaamheid niet alleen gunstig is voor het milieu, maar ook voor de veerkracht van bedrijven bij toekomstige crisissen.
Verschillende lessen en blijvende veranderingen
We merken een nóg sneller groeiende e-commerce wereld, waar we veel lessen uit kunnen halen en blijvende veranderingen zien. Natuurlijk kunnen specifieke veranderingen variëren afhankelijk van de verschillende sectoren in het magazijnmanagement, echter hebben bovenstaande trends, zoals de flexibiliteit, digitaliseringen, automatiseringen en het belang van duurzaamheid veel impact gehad als gevolg van het COVID-19 tijdperk.
Als bedrijf moet hierop ingespeeld worden, om je te kunnen blijven ontwikkelen en te onderscheiden van concurrenten. Kies bijvoorbeeld voor een geavanceerde software of andere automatiseringsmogelijkheden van www.montawms.com. Veel trends hebben te maken voor extra efficiëntie, het verlagen van kosten en een hogere klanttevredenheid en deze systemen kunnen hier aan bijdragen.