Het ontbreken van een deugdelijke planning kan ertoe leiden dat het hele bedrijfsproces in de soep zal lopen. Bedrijven met werknemers in het veld hebben behoefte aan duidelijkheid. Zie hier een methode om iedereen op het juiste moment bij de klant te krijgen.
Het gebruiken van een planbord
Van het belang van een goede werkplanning hoeft geen enkel bedrijf overtuigd te worden. Over de correcte wijze om te plannen valt nog altijd wel te discussiëren.Mocht een deelnemer aan dit debat roepen dat een digitaal planbord de ideale oplossing is, dan zal er zeker geluisterd moeten worden naar dit idee. Op een digitaal planbord kunnen snel en gemakkelijk de afspraken van iedereen die bij de klanten langs moet, gepland worden. Het aanpassen van deze planning is altijd nog mogelijk. Omdat deze planning digitaal is, kunnen de werknemers meekijken en veranderingen meteen zien. Dit werkt beter dan telkens een nieuw rooster mailen, het bestaan van meerdere roosters zorgt namelijk voor verwarring.
Data vanuit het planbord overzetten in een werkbonnen app
Het voordeel van een digitale planning is dat vanuit hier ook handelingen zoals werkbonnen geregeld kunnen worden. Papieren werkbonnen raken soms kwijt of zijn onleesbaar, daarnaast zal de administratie altijd achterlopen op de daadwerkelijke situatie, omdat niet alle bonnen direct verwerkt worden. Het is dus beter om vanuit het digitale rooster, waarin uiteindelijke alle daadwerkelijk gewerkte uren staan, een digitale werkbonnen app te laten invullen. Het is ook mogelijk om dit door de werknemers op locatie te laten doen via hun telefoon. In beide situaties heeft de rest van de onderneming ook meteen toegang tot de informatie.
Het plannen verbeteren in de toekomst
Dat iedereen direct voorzien wordt van informatie omtrent bedrijfsprocessen is het belangrijkste van een digitale planning. Vanuit de planning en de uiteindelijke situatie in de praktijk kan allerlei data gehaald worden waaraan inzichten over het functioneren van het bedrijf ontleend kunnen worden. Bijvoorbeeld dat het voor een bepaalde werknemer niet haalbaar was om naar de volgende klant te komen binnen een bepaalde tijd en dat bepaalde werknemers sommige werkzaamheden sneller uitvoeren dan anderen. Dit zijn op zich zelf leuke feitjes, maar deze informatie kan eraan bijdragen dat er in de toekomst betere rooster gemaakt kunnen worden, die wel nageleefd kunnen worden.
Klanten waarderen een goede planning het meest
Een bedrijf dat in staat is een goede planning te maken voor haar activiteiten kan beloftes aan klanten vaak nakomen. Deze klanten maken vaak weer een planning aan de hand van de beloftes van jouw bedrijf. Mocht een bedrijf haar planning niet nakomen, dan werkt dit door op andere bedrijven en mensen. Een klant komt terug wanneer ze krijgen wat ze willen binnen de beloofde tijd en huurt een ander in wanneer dit niet gebeurt, dit maakt een planning belangrijk voor de inkomsten van een organisatie.